Køkken og kost

Musikefterskolen i Humbles køkken og spisesal er et vigtigt samlingspunkt for skolen. Her arbejder vores fantastiske køkkenpersonale sammen med eleverne om at tilberede dagens tre hovedmåltider og to mellemmåltider. Her samles hele skolen hver dag for at spise, hygge og samle energi til dagens mange begivenheder.

Sund, økologisk og hjemmelavet

Musikefterskolen i Humbles køkken har sølvmærke i økologi, og det er vi rigtig stolte af. Vi bestræber os på at lave så sund, varieret og ikke mindst lækker mad som muligt. Vi er også Refood-certificerede, hvilket betyder, t vi gør en stor indsats for at minimere madspild, og så bruger vi så vidt muligt lokale eller selvproducerede råvarer.

Eleverne er med i køkkenet og lærer her en masse om madlavning, sundhed og ernæring. Du får en grundig indføring i, hvordan man færdes i et køkken, så du kan være med til at sammensætte ugens menu, som du så tilbereder sammen med køkkenets dygtige medarbejdere.

Mad i fællesskab

Dagens tre hovedmåltider spiser vi i fællesskab i skolens spisesal. Vi får varm mad til frokost, og om aftenen er der smørrebrød og lune retter. Du spiser sammen med din kontaktgruppe og kontaktlærer. Efter måltiderne gives der beskeder fra lærere såvel som elever, og derefter fordeler vi os igen i klasser og øvelokaler.

Vegetar eller veganer?

Vi tilbyder alle elever et bredt udvalg af plantebaserede retter. Hvis du er vegetar eller veganer sørger vi desuden for at tilberede plantebaserede alternativer til kødretter baseret på eksempelvis bønner eller linser, så du aldrig skal bekymre dig om tilstrækkelig ernæring. Vi beder dog veganske elever og deres forældre om selv at være opmærksomme på eventuelle behov for kosttilskud.

Allergier

Hvad end du er glutenallergiker, laktoseintolerant eller noget helt tredje, så finder vi en løsning i det trekløver, der består af køkkenchef, kontaktlæreren og hjemmet. På den måde laver vi en plan, så intet går galt, og maden forbliver et højdepunkt på dagen, ligesom det er tilfældet for resten af vores elever.

Se Fødevarestyrelsens kontrolrapport